Sexual Division of Labor and Confinement among High School Students. A Case Study from Aguascalientes, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i35.4882Keywords:
Youths, Sexual Division of Labor, COVID-19, Gender Inequalities, MexicoAbstract
This qualitative case study describes how a group of young students from a public high school in Aguascalientes (Mexico) experienced the confinement for the COVID-19 pandemic. Our main finding is the intensification of the sexual division of labor. While women intensified their domestic and care work participation, men were pushed to enter the informal labor market to support their household economy. Men dropped out of school to a greater extent than women, which could mean that unpaid household chores are more compatible with academic tasks compared to paid extra-domestic occupations. The lack of social protection for youth in Mexico exacerbates gender inequalities among young men and women during confinement, impacting their mental health and their autonomy. The paper is based on an ethnographic experience conducted in a public high school from August 2019 to July 2020.
Downloads
References
Aguirre, Rosario (2009). Uso del tiempo y desigualdades de género en el trabajo no remunerado. En Las bases invisibles del bienestar social. El trabajo no remunerado en Uruguay (pp. 23-85), editado por Rosario Aguirre. Montevideo: Unifem.
Batthyány, Karina (2009). Cuidado de personas dependientes y género. En Las bases invisibles del bienestar social. El trabajo no remunerado en Uruguay (pp. 87-123), editado por Rosario Aguirre. Montevideo: Unifem.
Busso, Gustavo (junio, 2001). Vulnerabilidad social: nociones e implicancias de políticas para Latinoamérica a inicios del siglo XXI. Trabajo presentado en Seminario Internacional “Las Diferentes Expresiones de la Vulnerabilidad Social en América Latina y el Caribe”, Santiago de Chile.
Casique, Irene (2008). Participación en el trabajo doméstico de hombres y mujeres en México. Papeles de población, 14(55), 173-200. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-74252008000100008&script=sci_abstract
Chase, Susan E. (2005). Narrative Inquiry. Multiple Lenses, Approaches, Voices. En Collecting and interpreting qualitative materials (pp. 57-94), editado por Norman Denzin e Yvonna Lincoln. Thousand Oaks: Sage Publications.
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social - Coneval (2020a). La crisis sanitaria generada por la COVID-19 y sus consecuencias económicas ponen en riesgo avances en desarrollo social y puede afectar en mayor medida a grupos vulnerables [Comunicado de prensa]. Recuperado de https://www.coneval.org.mx/SalaPrensa/Comunicadosprensa/Documents/2020/Comunicado_06_POLIITICA_SOCIAL_EN_CONTEXTO_COVID_19.pdf
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social - Coneval (2020b). La política social en el contexto de la pandemia por el virus SARS-CoV-2 (Covid-19) en México. Recuperado de https://www.coneval.org.mx/Evaluacion/IEPSM/Documents/Politica_Social_COVID-19.pdf
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social - Coneval (2020c). Pobreza municipal 2010, Aguascalientes. Recuperado de https://www.coneval.org.mx/coordinacion/entidades/Aguascalientes/Paginas/pob_municipal.aspx
Creswell, John (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. Thousand Oaks: Sage.
Connell, Robert W.; Messerschmidt, James (2005). Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept. Gender & Society, 19(6), 829-859. https://doi.org/10.1177/0891243205278639
De Barbieri, Teresita; De Oliveira, Orlandina (1989). Reproducción de la fuerza de trabajo en América Latina: Algunas hipótesis. En Las ciudades latinoamericanas en la crisis (pp. 19-29), compilado por Martha Schteingart. Ciudad de México: Trillas.
De Barbieri, Teresita (1991). Los ámbitos de acción de las mujeres. Revista Mexicana de Sociología, 53(1), 203-224. https://doi.org/10.2307/3540834
Damián, Araceli (2003). La pobreza de tiempo: una revisión metodológica. Estudios Demográficos y Urbanos, 18(52), 127-162. http://dx.doi.org/10.24201/edu.v18i1.1173
De Oliveira, Orlandina; Ariza, Marina (2000). Género, trabajo y exclusión social en México. Estudios Demográficos y Urbanos, 15(43), 11-33. http://dx.doi.org/10.24201/edu.v15i1.1065
Eisenstein, Zillah (1999). Constructing a Theory of Capitalist Patriarchy and Socialist Feminism. Critical Sociology, 25(2-3), 196-217. https://doi.org/10.1177/08969205990250020901
Fuster, Doris (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267
Gaxiola-Romero, José Concepción; González-Lugo, Sandybell (2019). Apoyo percibido, resiliencia, metas y aprendizaje autorregulado en bachilleres. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(e08), 1-10. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e08.1983
Hochschild, Arlie Rusell (2008). La mercantilización de la vida íntima. Apuntes de la casa y el trabajo. Madrid: Katz.
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática - Inegi (2020). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo Nueva Edición. Tercer trimestre de 2020. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/enoe/15ymas/doc/enoe_n_presentacion_ejecutiva_trim3.pdf
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática - Inegi (2021). Censo de población y vivienda de México. Indicadores sociodemográficos básicos. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/
Instituto Mexicano del Seguro Social - IMSS (2020). Registro de empleos formales. Recuperado de http://www.imss.gob.mx/prensa/archivo/202012/827
Martínez, Carolina (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006
Martínez, Mario; Ferraris, Sabrina (2017). Trabajo y masculinidad: el rol del proveedor en el México urbano. En Generaciones, cursos de vida y desigualdad social en México (pp. 322-341), coordinado por Marie-Laure Coubés, Patricio Solís y María Eugenia Cosio-Zavala. Ciudad de México: El Colegio de México/El Colegio de la Frontera Norte.
México Cómo Vamos (2020). El impacto del Covid-19 sobre el empleo formal en los estados. Recuperado de https://mexicocomovamos.mx/publicaciones/2020/07/el-impacto-del-covid-19-sobre-el-empleo-formal-en-los-estados/
Mora, Enrico; Pujal-Llombart, Margot (2018). El cuidado: más allá del trabajo doméstico. Revista Mexicana de Sociología, 80(2), 445-469. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rms/v80n2/0188-2503-rms-80-02-445.pdf
Mora, Minor; De Oliveira, Orlandina (2011). Jóvenes Mexicanos en medio de la crisis económica: los problemas de la integración laboral. Sociedade e Estado, 26(2), 373-401. https://doi.org/10.1590/S0102-69922011000200017
Entidad de las Naciones Unidas para la Igualdad de Género y el Empoderamiento de las Mujeres - ONU Mujeres; Comisión Económica para América Latina - Cepal (2020). Cuidados en América Latina y el Caribe en tiempos de COVID-19. Hacia sistemas integrales para fortalecer la respuesta y recuperación. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45916/190829_es.pdf
Ospina-Escobar, Angélica; Chávez-Llamas, Nancy (2020). Bien Puestos. Una intervención para la reducción de riesgos y daños asociados al uso de sustancias en jóvenes de preparatoria. Cuadernos de Trabajo del Monitor del Programa de Política de Drogas (CIDE), 35, 1-43. Recuperado de https://politicadedrogas.org/PPD/documentos/20210106_111911_ct35_bien_puestos_ppd_1.pdf
Pateman, Carole (1996). Críticas feministas a la dicotomía público/privado. En Perspectivas feministas en teoría política (pp. 31-52), coordinado por Carmen Castells. Barcelona: Paidós.
Pedrero-Nieto, Mercedes (2004). Sabia virtud de conocer el tiempo. El uso del tiempo en función del género: análisis comparativo entre México y Europa. Revista de Economía Mundial, 10(11), 77-101. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/447/b1376676.pdf?sequence=1
Reguillo, Rossana (2004). La performatividad de las culturas juveniles. Estudios de juventud, 64(4), 49-56. Recuperado de http://www.injuve.es/sites/default/files/64tema4.pdf
Riley, Matilda (1987). On the significance of age in sociology. American Sociological Review, 52(1), 1-14. https://doi.org/10.2307/2095388
Rosas, Carolina (2008). Varones al sol de la migración. Migración internacional y masculinidades de Veracruz a Chicago. Ciudad de México: El Colegio de México.
Scuro-Somma, Lucía (2009). Pobreza y desigualdades de género. En Las bases invisibles del bienestar social. El trabajo no remunerado en Uruguay (pp. 125-153), editado por Rosario Aguirre. Montevideo: Unifem.
Secretaría de Educación Pública (2020). Boletín No.196 Convivirán, en el futuro, modelo de educación presencial y a distancia: Esteban Moctezuma Barragán. Recuperado de https://www.gob.mx/sep/es/articulos/boletin-no-196-conviviran-en-el-futuro-modelo-de-educacion-presencial-y-a-distancia-esteban-moctezuma-barragan?idiom=es
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia - Unicef (9 de julio de 2020). UNICEF: COVID-19 impacta más a hogares con niños y adolescentes [comunicado de prensa]. Recuperado de https://www.unicef.org/mexico/comunicados-prensa/unicef-covid-19-impacta-m%C3%A1s-hogares-con-ni%C3%B1os-y-adolescentes
Valenzuela, José Manuel (2015). El sistema es antinosotros. Culturas, movimientos y resistencias juveniles. Tijuana, México: El Colegio de la Frontera Norte/Universidad Autónoma Metropolitana/Gedisa.
Valenzuela, María Elena (2003). Desigualdades de género y pobreza en América Latina. Santiago de Chile: Organización Internacional del Trabajo.
Yin, Robert K. (2003). Case Study Research: Design and Methods. Thousand Oaks: Sage.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Nancy Chávez Llamas, Angelica Ospina-Escobar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.