Assurance of Learning (AoL) System by Competencies in Propaedeutic Cycles: Design Applied to the Professional Program in Agribusiness in Buga, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i46.06Keywords:
Decree 1330 of 2019, Learning Outcomes in Competency Assessment Models, Pathways for Learning Assurance and Assessment, Evaluation and Valuation of ResultsAbstract
This research project explores the design and implementation of an Assurance of Learning (AoL) system by competencies for the Professional Program in Agribusiness at a higher education institution (HEI) in Buga, Colombia. The study addresses a significant gap in the country's educational landscape; namely, the lack of AoL systems in programs with propaedeutic cycles. Guided by the ADDIE model, this research employs a mixed-methods approach to develop and validate a pilot AoL system. Findings emphasize the importance of contextualizing AoL systems within institutional settings, engaging stakeholders, and ensuring curricular coherence. This study contributes to the existing literature by providing a replicable framework for higher education institutions seeking to strengthen their AoL systems, ultimately enhancing the quality of education and student learning outcomes.
Downloads
References
Acuerdo 02 de 2020 (1 de julio), por el cual se actualiza el Modelo de Acreditación en Alta Calidad. Consejo Nacional de Acreditación (CESU). Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-399567_recurso_1.pdf
Amórtegui-Osorio, Diana (16 de mayo de 2023). Aseguramiento del aprendizaje: potenciando la calidad educativa y el mejoramiento continuo. Estudio Elefante. Recuperado de https://www.estudioelefante.co/post/aseguramiento-del-aprendizaje-potenciando-la-calidad-educativa-y-el-mejoramiento-continuo
Aranda-Barradas, Juan Silvestre; Salgado-Manjarrez, Edgar (2005). El diseño curricular y la planeación estratégica. Innovación Educativa, 5(26), 25-35. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1794/179421475003.pdf
Augusta University (s.f.). Assurance of learning process. Recuperado de https://www.augusta.edu/hull/assurance-of-learning.php
Belloch, Consuelo (2017). Diseño instruccional. Unidad de Tecnología Educativa (UTE), Universidad de Valencia. Recuperado de http://148.202.167.116:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/1321/EVA4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Camacho, Carmen Amalia (2022). La gestión curricular y los resultados de aprendizaje en el marco de los sistemas de aseguramiento interno de la calidad. En Una mirada a los resultados de aprendizaje (21-45), editado por Carmen Amalia Camacho; Iván Enrique Ramos. MEN/CNA/CONACES. Recuperado de https://www.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2022-07/Una%20mirada%20a%20los%20resultados%20de%20aprendizaje.pdf
Castro, Fancy (2005). Gestión curricular: una nueva mirada sobre el currículum y la institución educativa. Horizontes Educacionales, 10, 13-25. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/979/97917573002.pdf
Chan, María Elena (2005). Elementos básicos para la interpretación de un mapa curricular. Sistema de Universidad Virtual, Universidad de Guadalajara. Recuperado de http://148.202.167.116:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/180/Elementos%20b%C3%A1sicos%20para%20la%20interpretaci%C3%B3n%20de%20un%20mapa%20curricular.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Decreto 1075 de 2015 (26 de mayo), por medio del cual se expide el Decreto Único Reglamentario del Sector Educación. Diario Oficial núm. 49 523. Recuperado de https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=77913
Decreto 1330 de 2019 (25 de julio), por el cual se sustituye el Capítulo 2 y se suprime el Capítulo 7 del Título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 -Único Reglamentario del Sector Educación. Diario Oficial núm. 52 742. Recuperado de https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=98270
Díaz, Paola (2021). Modelos de aseguramiento y gestión de la calidad aplicables en instituciones de educación superior en Colombia y a nivel mundial: revisión de literatura [Trabajo de grado especialización]. Fundación Universidad de América, Bogotá D.C., Colombia. Recuperado de https://repository.uamerica.edu.co/bitstream/20.500.11839/8495/4/17309-2021-I-GC.pdf
Fernández, Ana Graciela (2015). El diseño curricular. La práctica curricular y la evaluación curricular (adaptaciones de propuestas de varios autores). Universidad Autónoma del Estado de Morelos. Recuperado de https://adem.org.co/images/pdf/componentepedagogicomunicipioscursoadem.pdf
Hanken School of Economics (2019). Assurance of Learning Policy. Recuperado de https://www.hanken.fi/system/files/2020-10/assurance_of_learning_policy_ar_31.10.2019_nytt_botten_2.pdf
Ley 1188 del 2008 (25 de abril), por la cual se regula el registro calificado de programas de educación superior y se dictan otras disposiciones. Boletín Oficial núm. 46 971. Recuperado de https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=30009
Mabin, Victoria; Marshall, Stephen (2012). Beyond Assessment: Assuring Student Learning in Higher Education. Open Access Te Herenga Waka-Victoria University of Wellington. Conference contribution. https://doi.org/10.26686/wgtn.13383143.v2
Mesa, Fray José; González, Fray Eduardo; Tibocha, Astrid; Jiménez, Karen (2021). Sistema institucional de evaluación de los aprendizajes - SEA. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11634/37406
Schuster, Armando; Puente, Mónica; Andrada, Oscar; Maiza, Melisa (2013). La metodología cualitativa, herramienta para investigar los fenómenos que ocurren en el aula. Revista Electrónica Iberoamericana de Educación en Ciencias y Tecnología, 4(2). Recuperado de https://exactas.unca.edu.ar/riecyt/VOL%204%20NUM%202/TEXTO%207.pdf?utm_source=chatgpt.com
Silva, Jaime; Bernal, Elizabeth; Hernández, Camilo; Sánchez, Sergio (2014). Caracterización de tres modelos de aseguramiento interno de la calidad a partir de la experiencia de las IES en Colombia. MEN. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-341935_archivo_pdf.pdf
Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Revista Educación Superior y Sociedad: Nueva Época, 9(2), 97-123. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116720?posInSet=3&queryId=NEXPLORE-83f369f2-cbb4-4bb2-a6c7-c9afceaa4402
Universidad de la Sabana (2020). Las victorias tempranas de la Universidad en el Aseguramiento del Aprendizaje. Campus, Periódico Universidad de la Sabana. Recuperado de https://intellectum.unisabana.edu.co/entities/publication/1dbfe0d8-6ec6-4abb-a225-97f0ffb817c4
Universidad de los Andes (s.f.). Centro de Aseguramiento del Aprendizaje (CASA). Facultad de Administración. Recuperado de https://administracion.uniandes.edu.co/programas/posgrados/centro-de-aseguramiento-del-aprendizaje-casa/
Universidad Icesi (2018). Proceso AVAC: aseguramiento y valoración de los aprendizajes por competencias. Centro de Recursos para el Aprendizaje (CREA). Recuperado de http://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/handle/10906/83916
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Charol Daniela Escudero-Rayo, Beatriz Eugenia Grisales-Herrera, Paula Andrea Joya-Naranjo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
						
							
            
        
            
            
                
