Current Issue
![View No. 21 (2024): Voces del Sur Global](https://repositorioacademico.icesi.edu.co/revistas/public/journals/6/cover_issue_335_es.png)
We live in times of upheaval and complexity. Processes of social exclusion and violence fragment the Latin American continent, giving rise to profound changes in political, economic, and social structures. Examples include the struggle for land by the Mapuche people in Chile, Black feminist movements in various countries across the continent, the Landless Workers' Movement in Brazil, the Hijras (third gender) in India, eco-political struggles and socio-environmental conflicts in the Colombian Amazon, and the resurgence of violence following the peace accords in departments such as Cauca, among others.
These social movements and struggles have been pivotal in (re)thinking the Global South and its transgressive perspectives on the Western policies of knowledge production. Scholars like Bangladeshi historian Ranajit Guha have proposed epistemologies that emerge from the South and challenge the thinking of the Global North. Brazilian philosopher and sociologist Lélia Gonzalez, for instance, has dedicated her work to exploring the voice(s) and agency of subalternized people as significant agents of change. The Epistemologies of the South, therefore, refer to diverse ways of knowing that arise from the experiences and perspectives of individuals who construct knowledge and transform the world from the Global South. For this issue, we invite contributions that reflect on and/or investigate the Global South and its various dimensions.
Full Issue
Editorial
Dossier
La revista estudiantil Trans-pasando Fronteras cuenta con diversas secciones que buscan abordar desde diferentes perspectivas un tema en discusión:
-
Dossier (sección principal de nuestra revista): Artículos académicos inéditos, enmarcados en la temática inicial del número.
-
Fuera de tema: Artículos académicos inéditos y relevantes para la discusión, que se salen de la temática inicial del número.
-
No dejes de leer: Esta sección es un espacio de participación para autores que ya no son estudiantes. Aquí, se publican artículos académicos pertinentes para la discusión. Pueden ser artículos publicados previamente en otra revista que permita su reproducción con la debida citación a la misma.
-
Reseñas: Comentarios críticos sobre una producción académica que sea relevante para la discusión del tema en cuestión en un determinado número.
-
Punto de vista: Columnas de opinión que incentiven el debate.
-
De primera mano (sección producida por el equipo editorial): Entrevistas a actores profesionales claves para el tema en discusión en un número determinado.