Functions in context. A rich experience in modeling and interactive simulation

Authors

  • Jaqueline Cruz-Huertas Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca, Bogotá
  • Yilman Medina-Castañeda Universidad Cooperativa de Colombia, Bogotá

DOI:

https://doi.org/10.18046/syt.v11i26.1629

Keywords:

GeoGebra, visualization, modeling, simulation, functions.

Abstract

This paper presents results of the application of a pedagogical strategy, under the research project "Validation of an interactive resource for undergraduate learning functions". The strategy was implemented during the second half of 2012 freshmen in Business Administration from the Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. The study investigates, in a first phase, the contribution of a pedagogical strategy that part of a real-world situation, and is supported by means of computer modeling and simulation in which GeoGebra software was used to build interactive working models. The purpose of the strategy is to strengthen students in meaningful learning of the concepts related to linear functions, affine, quadratic and applications and, in turn, make visible the relationship between mathematics and reality, as well as enhance the math skills development and student interest in the study of this science.

Author Biographies

  • Jaqueline Cruz-Huertas, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca, Bogotá

    Licenciada en Matemáticas, Universidad Distrital; Especialista en Computación para la Docencia, Universidad Antonio Nariño; Especialista en Educación Universitaria, Universidad Complutense de Madrid;  Especialista en Edumática, Universidad Autónoma; Estudiante de Maestría en Informática Aplicada a la Educación, Universidad Cooperativa de Colombia. Docente, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca.

  • Yilman Medina-Castañeda, Universidad Cooperativa de Colombia, Bogotá

    Ingeniero Metalúrgico, Universidad Libre; Especialista en Pedagogía y Docencia Universitaria, Universidad La Gran Colombia; Especialista en Gerencia de Calidad de Productos y Servicios, Universidad libre. Estudiante de Maestría en Informática Aplicada a la Educación, Universidad Cooperativa de Colombia.  Docente Universidad Cooperativa de Colombia.

References

Alsina, C. (2007). Si Enrique VIII tuvo 6 esposas, ¿cuántas tuvo Enrique IV? El realismo en educación matemática y sus implicaciones docentes. Revista Iberoamericana de Educación, 43, 85-101

Borba, M. & Villareal, M. (2005). Humans-with-Media and the reorganization of mathematical thinking. New York, NY: Springer

Cruz-Huertas J. (2010). Modelación y simulación interactiva de funciones, versión 1 [portal web]. Recuperado de www.funciomaticas.com

Cruz-Huertas J. (2012). Modelación y simulación interactiva de funciones, versión 2 [portal web]. Recuperado de www.funciomaticas.com

García, A. & Gil, M. (2006). Entornos constructivistas de aprendizaje basados en simulaciones informáticas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 5(2). Recuperado de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen5/ART6_Vol5_N2.pdf

Hohenwarter, M. et al. (2012). Geogebra [software]. Linz, Austria: International Geogebra Institute

Sánchez, M. (2007). Reseña de "Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking. Information and communication technologies, modeling, visualization and experimentation” [M. Borba y M. Villarreal], Educación Matemática, 19(20), 129-132

Torroba, E., Etcheverry, N., & Reid, M. (2009). Explorando el rol de la visualización en experiencias de cátedra. TE&ET, Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 3. Recuperado de http://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/nuevo/files/No3/TEYET3-art01.pdf

Villa, J.A. & Ruiz, M. (2010). Pensamiento variacional: seres-humanos-con-GeoGebra en la visualización de noción variacional. Educação Matemática Pesquisa, 12(3), 514-528

Villa-Ochoa, J., Bustamante, C., Berrio-Arboleda, M., Osorio, A., & Ocampo, D. (2009). Sentido de realidad y modelación matemática: el caso de Alberto. Alexandria, Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 2(2), 159-180

Downloads

Published

2013-09-30

Issue

Section

Original Research