Our is a battle of creativity”: Eco Contemporáneo Magazine, Argentina, 1960-1969
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i9.1219Keywords:
Argentina, Counterculture, Artists’ networks, PoliticsAbstract
This article analyzes Eco Contemporáneo, a magazine published in Buenos Aires during the 1960s that was one of the fundamental references in the formation of critical cultural practices that could be generally characterized as “counterculture”. Focusing on the magazine’s contents, the article attempts to systematize some chief components of these cultural practices: the call for a “creative-reader”, the notion of a magazine serving as a platform for articulation, and, finally, the extremely particular relationships that it had with American counterculture, especially with the Beat writers and alternative journalism networks.Downloads
References
Barriendos, J. (2009). Desconquistas (políticas) y redescubrimientos (estéticos). Revista digital Salonkritik http://salonkritik.net/08–09/2009/07/desconquistas_politicas_y_rede.php
Beigel, F. (2003). ''Las revistas culturales como documentos de la Historia Latinoamericana''. Revista Utopía y praxis Latinoamericana, 8 (20), 105–115.
Cattaruzza, A. (1997). ''El mundo por hacer''. Revista Entrepasados, año 6, no 13, 101–116.
Devoto, F. (Comp.) (1993). La historiografía argentina en el siglo XX. Buenos Aires: CEAL.
Eraso, M. (2003). ''Presentación de Pensar la edición''. Revista Zehar 47/48, pp. 4–6.
Gatto, E. (2011). ''El subsuelo y el futuro: la contracultura argentina''. Revista digital Salagrumo. Obtenido en http://www.salagrumo.org/notas.php?notaId=153
Gilman, C. (2003). Entre la pluma y el fusil. Buenos Aires: Siglo XXI.
Gitlin, T. (1987). The Sixties: years of rage, days of hope. New York: Batam Books.
Giunta, A. (2001). Vanguardia, internacionalismo y política. Buenos Aires: Paidós.
Gringberg, M. (2004). La generación V. Buenos Aires: Emecé.
Gringberg, M. (2007). La conspiración cronópica. Obtenido en http://generacionsubterranea.blogspot.com/2007/06/la–conspiracin–cronpica–texto–de–miguel.html
Gringberg, M. (2010). Poesía y libertad. Manifiesto del Movimiento ''Nueva Solidaridad''. Rosario: Fundación Ross.
Hoffman, A. (1971). Steal this book. New York: Four Wall Eight Windows.
Katzenstein, I. (2007). Escritos de vanguardia. Arte argentino de los años 60. Buenos Aires: Fundación Espigas.
Lawrence,N. (1998). Mimeo Fever: Sixties' small press within a global context. Obtenido en www.49thparallel.bham.ac.uk/back/special2/Lawrence_Mimeo.pdf
Longoni, A. (2006). ''El deshabituador: Ricardo Carreira''. En A. Longoni y V. Usubiaga (Comps.) Arte y literatura en la Argentina del siglo XX. Buenos Aires: FIAAR–Telefónica, pp. 63–106.
Longoni, A. y Mestman, M. (2000). Del Di Tella a Tucumán Arde. Vanguardia artística y política en el 68 argentino. Buenos Aires: El cielo por asalto.
Marchesi, A. (2006). La imaginación política del antiimperialismo. Obtenido en http://www.scribd.com/doc/8913232/Aldo–Marchesi–Imaginacion–politica–delantiimperialismo_
Martins, F. (2009). ''A América defendida por Miguel Grinberg: entrevista de Floriano Martins a Miguel Grinberg. Agulha''. Revista de cultura 70, pp. 2–6.
Medina, C. (2007). ''Publicando circuitos''. En O. Debroise (Comp.) La era de la discrepancia. Arte y cultura visual en México, 1968–1997, México DF: UNAM e IPE, pp.150–154.
Roszack, T. (1968). The making of a counterculture. New York: Anchor Books.
Terán, O. (1991). Nuestros años sesentas. Buenos Aires: Punto Sur.
Vázquez Mantecón, A. (2007). ''Los Grupos: una reconsideración''. En O. Debroise (Comp.) La era de la discrepancia. Arte y cultura visual en México, 1968–1997. México DF, México, UNAM e IPE, pp.194–196.
Vigo, E. (1970). ''De la poesía/proceso a la poesía para y/o realizar''. Revista Diagonal Cero 10, pp. 22–23.
Willer, C. (2008). ''El Corno Emplumado e Eco Contemporáneo, grandes momentos da história da cultura ibero–americana: Sergio Mondragón e Miguel Grinberg''. Agulha Revista de cultura 70, pp. 10–15.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Ezequiel Guillermo Gatto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.