External relations on the classroom: Experiences area Andina University Foundation
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i23.2314Keywords:
Interpersonal relationships, Friendship, Couple, Conflict,Abstract
This article is the result of a research project conducted in the academic context. Its aim was to analyze how the students of the Area Andina University Foundation conceive relations of friendship, relationships and management of conflicts outside the classroom. It was developed under a psychosocial approach of qualitative and exploratory, not comparative, type with application of the method of mixed focus groups with a population of 48 students, between 18 and 25 years, enrolled in the third semester of the Faculty of Health Sciences: Nursing, Respiratory Therapy Optometry programs and the School of Design, Communication and Fine Arts, with programs: Graphic Design, Fashion Design, Culinary and Gastronomy in Bogotá. It was divided in three investigation phases. The first phase is about, conceptual approach to the subject. The second phase is about, analysis and interpretation of results decanted through the voices of young people, determining the categories of friendship, family and conflict management. In the last phase, discussion, conclusions and recommendations.Downloads
References
Calleja, M.W.H. (2011). Hacia la optimización de las comunicaciones y su vinculación estratégica con las relaciones públicas como un proceso sistemático para la solución de los problemas empresariales. Perú: Universidad del Callao, Facultad de Ciencias Administrativas, Instituto de Investigaciones de la FCA. Recuperado de http://www.unac.edu.pe/images/documentos/organizacion/vri/cdcitra/Informes_Finales_Investigacion/2011/Julio/IF_CALLEJA_MONTANI_FCA.PDF
Campo C., Linares, J. L. (2002). Sobrevivir a la pareja. España: Editorial Planeta.
Cano, B. (2008). La Ética arte de vivir 2. Talleres para formación de valores. Bogotá, D.C.: Ediciones Paulinas.
Galtun, J. (1984) ¡Hay alternativas! 4 caminos hacia la paz y la seguridad, Madrid: Tecnos.
Garrido G., A., Reyes L. A. G., Torres V. L. E., Ortega S. P. (2008). Importancia de las expectativas de pareja en la dinámica familiar. Enseñanza e Investigación en Psicología, 13(2).Xalapa: México. Recuperado de http:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=29213203
Gerring, J. (2014). Metodología de las Ciencias Sociales. España: Alianza Editorial.
Morales, M. M. (2005). “Análisis Psicosocial del Poder en las Relaciones de Género”. Tesis doctoral. Departamento de Psicología Social y Metodología de las Ciencias del Comportamiento. España: Editorial Universidad de Granada
Observatorio para la Paz (2014). Elementos Conceptuales del Modelo Pacicultor. En: Pacicultura para una Educación Superior Inclusiva. Bogotá: Fundación Universitaria del Área Andina. Observatorio para la Paz, Ministerio de Educación Nacional
Rogers, C. (1980). El poder de la persona. México: Manual Moderno.
Romero Iribas, A.M. (2015). El Estatuto Antropológico de la Amistad y su
Dimensión Social: perspectivas para el siglo XXI. Pamplona, España: Universidad de Navarra. Facultad de Filosofía y letras. Departamento de Filosofía. Recuperado de: http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/39719/1/Tesis_AnaMariaRomeroIribas.pdf
Sellés, J. F. (2008). La educación de la amistad: una aproximación conceptual. II(1). Recuperado de http://site.ebrary.com.proxy.bidig.areandina.edu.co:2048/lib/bibliotecafuaasp/reader.action?docID=10344991
Vásquez, F. (2013). Destilar la información (Un ejemplo seguido paso a paso). Bogotá: Universidad de la Salle, Maestría en Docencia.
Vinyamata, C. E. (2015). Revista de Paz y Conflictos. 8 (1). Instituto de la Paz y los Conflictos. España: Universidad de Granada. Recuperado de http://www.ugr.es/~revpaz/numeros/revpaz_8_1_completo.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Ruth Betty Aragón Aguilar, Belén Leal Hurtado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.