The new International Airport of Mexico City in the former lake of Texcoco, State of Mexico: problematic socioterritorial and environmental
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i24.2396Keywords:
Texcoco Lake, International airport, MexicoAbstract
The New International Airport of Mexico City is being built on lands outside Lake Texcoco. There is a socio-territorial and environmental planning problem in its construction. This project is not programmed or considered in the urban planning design of local, state or federal order, which allows us to know the lack of coordination between the different urban macro projects. At this moment, there is a change of land use not authorized by the local government, an area of ecological mitigation and rescue, which is now converted into an urban area where will be located the most important urban mega-project in Mexico in the last four decades. This work contains the explanation of the socio-territorial and environmental contradictions that are part of the dimensions of study. They are nourished with interviews and documentary information with an analytical perspective in order to know the various problems related to the New International Airport of Mexico City, which is built in a polygon of what used to be the Texcoco Lake, located in Texcoco City, State of Mexico.
Downloads
References
Aeropuertos y Servicios Auxiliares (2003). Historia de la construcción, operación y administración aeroportuaria en México, México: ASA/IPN.
Conagua (2003). Programa Hidráulico Regional 2002-2006. Región XIII Aguas del Valle de México y Sistema Cutzamala. México: Conagua-Semarnat.
Conagua (2004). Estadísticas del agua. México: Secretaría del Medio Ambiente y Recursos Naturales/Conagua.
Conagua (2007). Proyecto Lago de Texcoco. México: Secretaría del Medio Ambiente y Recursos Naturales/Conagua.
Conagua (2010). XI Censo de Población y Vivienda. Aguascalientes, México: INEGI.
Conagua (2012a). Informe de pobreza y evaluación en el Estado de México 2012. Obtenido el 20 de enero de 2018 en: https://www.coneval.org.mx/coordinacion/entidades/Documents/Informes%20de%20pobreza%20y%20evaluaci%C3%B3n%202010-2012_Documentos/Informe%20de%20pobreza%20y%20evaluaci%C3%B3n%202012_Estado%20de%20M%C3%A9xico.pdf
Conagua (2012b). Libro Blanco Conagua - 07 Programa Parque Ecológico Lago de Texcoco (PELT). México: Secretaría del Medio Ambiente y Recursos Naturales.
Conagua (2015) Proyecto hidráulico del lago de Texcoco. Recuperado de: https://mail.googlr.com/mail/u/0#/planurbanotexcoco%40gmail.com/155551849906
Conagua (2016). Medición de la pobreza. Pobreza a nivel municipio 2010-2015. Recuperado de: http://www.coneval.org.mx/Medicion/Paginas/Pobreza-municipal.aspx
Coneval (2011). Índice de pobreza en los municipios de México. Obtenido el 28 de enero de 2017 en: www.coneval.gob.mx/informes/Pobreza/.../Pobreza_municipios.pdf
Constantino, R. (2007). Recursos naturales y sustentabilidad: una perspectiva institucional y de acción colectiva. En: José Luis Calva (coord.). Sustentabilidad y desarrollo ambiental (p. 57). México: Miguel Ángel Porrúa-UNAM.
¿Cuánto nos costará el NAICM? Y después, cuando quede, ¿cuánto pagarán los usuarios? No se sabe. (2017) sinembargo.mx Recuperado de: http://www.sinembargo.mx/05-10-2017/3310272
Eibenschutz, R. (2013). Una estrategia para el futuro de la metrópoli. En: Ramírez, B. y Pradilla, E. (comp.). Antologías. Teorías y Políticas Territoriales. México: UAM-X.
Encinas, A. (2015). El nuevo Aeropuerto Internacional de la Ciudad de México. Política, negocios y poder. México: Senado de la República.
Gobierno del Estado de México (24 de febrero de 2004). Plan de Desarrollo Urbano de Texcoco. Gaceta de Gobierno, 17-38.
González, L. M. (2017). NAICM generará más empleo que nadie en A.L. Recuperado de: https://www.eleconomista.com.mx/empresas/NAICM-generara-mas-empleo-que-nadie-en-AL-20170518-0065.html
INEGI (2000). X Censo de Población y Vivienda. México: INEGI.
Iracheta, A. (2009). Políticas públicas para gobernar las metrópolis mexicanas, México: Miguel Ángel Porrúa.
Mayor inflación subirá el costo del NAICM (2017). El Economista. Recuperado de: http://eleconomista.com.mx/industrias/2017/02/24mayor-inflación-subira-costo-naicm
Nadal, A. (2007). Medio ambiente y desarrollo sustentable en México. En José Luis Calva (coord.). Sustentabilidad y desarrollo ambiental (p. 17). México: Miguel Ángel Porrúa-UNAM.
OCDE (2015). Valle de México Síntesis de Estudio. Recuperado de: https://www.oecd.org/regional/regional.../valle-de-mexico-highlights-spanish.pdf
ONU (2014). World Urbanization Prospects, the 2014 Revision. Highlights. Recuperado de: https://esa.un.org/unpd/wup/ publications/files/wup2014-highlights.Pdf
Quadri, G. (2014). Entrevista realizada acerca del NAICM en Texcoco al excandidato a la presidencia de la república mexicana y asambleísta de la Ciudad de México. Obtenida el 27 de Noviembre de 2014 en el 3.° Foro Ciudadano para analizar el proyecto del nuevo Aeropuerto Internacional de la Ciudad de México, en el hotel de la Ciudad de México, Colonia Centro, D.F. Instituto Mexicano para la Competitividad A.C. (IMCO), CTSEMBARQ/México, Centro Mexicano de Derecho Ambiental (CEMDA) y la Agencia de EE.UU para el Desarrollo Internacional (USAID).
Ramírez, A. (2017). Entrevista personal realizada el 26 de enero de 2017 en las oficinas de Catastro del H. Ayuntamiento de Texcoco 2016-2018.
Reyna, J. (2017). Trabajos del NAICM con avance del 92% al concluir el actual gobierno: SCT. Recuperado de: http://www.jornada.unam.mx/ultimas/2017/02/06/contratacion-de-trabajos-del-naicm-con-avance-de-92-al-concluir-gobierno-de-epn
Rivero, M. y Moreno, E. (2017). Marco institucional de la gestión metropolitana en México. En R. Moreno et al. (coord.). Administración, gestión y profesionalización en gobiernos locales. (p. 40). Ciudad de México: IPAS.
SCT y Grupo Aeroportuario de la Ciudad de México S.A. de C.V. (2004). Estudio de riesgo modalidad análisis de riesgo del nuevo Aeropuerto Internacional de la Ciudad de México. Resumen ejecutivo. México: Secretaría de Comunicaciones y Transportes, Grupo Aeroportuario de la Ciudad de México S.A de C.V e Instituto de Ingeniería UNAM.
Secretaría de Comunicaciones y Transportes (2015a). Inicia la construcción del nuevo Aeropuerto Internacional de la Ciudad de México. Recuperado de: http://www.sct.gob.mx/despliega-noticias/article/inicia-la-construccion-del-nuevo-aeropuerto-internacional-de-la-ciudad-mexico/
Secretaría de Comunicaciones y Transportes (2015b). El nuevo Aeropuerto Internacional de la Ciudad de México, ventana al desarrollo regional de los próximos 50 años. Recuperado de: http://www.sct.gob.mx/despliega-noticias/article/el-nuevo-aeropuerto-internacional-de-la-ciudad-de-mexico-ventana-al-desarrollo-regional-de-los-pr/
Secretaría de Comunicaciones y Transportes (2017). Nuevo Aeropuerto Internacional de la Ciudad de México. SCT. Recuperado de: http://www.aeropuerto.gob.mx/noticia-1.php
Secretaría de Gobernación (2001). Decreto publicado el 22 de octubre de 2001 en el Diario Oficial de la Federación. Primera y segunda sección, México: SEGOB.
Secretaría de Gobernación (2014). Programa Nacional de Desarrollo Urbano 2014-2018. SEGOB. Recuperado de: http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5342867&fecha=30/04/2014.
Sedesol, INEGI y Conapo (2009). Zona metropolitana del Valle de México. Toluca, Estado de México: Gobierno del Estado de México/Coespo.
Serrano Arquitectos (2017). Propuesta del nuevo Aeropuerto Internacional de la Ciudad de México. Obtenido el 26 de enero de 2018 en: http://www.archdaily.mx/mx/627520/serrano-arquitectos-zaha-hadid-architects-presentan-su-propuesta-del-nuevo-aeropuerto-internacional-de-la-ciudad-de-mexico/54203a46c07a8048060000de
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Enrique Moreno-Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.