Zotea: performed knowledge, Afro territories, and ontological-aesthetic experiences at schools
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i44.12Keywords:
Intercultural Education, Afro-Colombian Studies, Performance, Territory, Ancestral KnowledgeAbstract
This article explores the reflections on and ways of appropriation of a critical intercultural process approaching the practices and knowledge of Afro-Colombian peoples through the virtual, narrative, and physical resignification of zoteas or ancestral community gardens by Afro-Pacific populations at schools in Bogotá. An emerging process was identified through ethnographic recording in an intensive diary and student audiovisual content production on Afro-diasporic and indigenous peoples; there, the articulation of ancestral practices with experimental artistic disciplines, such as performance, shed light on other ancestral knowledge. This intervention builds bridges that connect the process with contemporary expressions of the Afro worldview such as “re-existences,” “vivir sabroso” or “intimate sufficiencies” and allowed us to question and gradually transform the organization of time, space, and roles in the construction of knowledge and meaning at school.
Downloads
References
Adichie, Chimamanda Ngozi (2018). El peligro de la historia única. Recuperado de https://pjenlinea3.poder-judicial.go.cr/biblioteca/uploads/Archivos/Libro/29%20El%20peligro%20de%20la%20historia%20%C3%BAnica.pdf
Albán-Achinte, Adolfo (2009). Pedagogías de la re-existencia: artistas indígenas y afrocolombianos. En Arte y estética en la encrucijada descolonial (pp. 83-112), compilado por Zulma Palermo. Buenos Aires: Del Signo.
Albán-Achinte, Adolfo; Rosero, José R. (2016). Colonialidad de la naturaleza: ¿imposición tecnológica y usurpación epistémica? Interculturalidad, desarrollo y re-existencia. Nómadas, 45, 27-41. Recuperado de https://editorial.ucentral.edu.co/ojs_uc/index.php/nomadas/article/view/2467
Alcaldía Mayor de Bogotá (2023). Caracterización general del escenario de riesgo por inundación. Instituto Distrital de Gestión de Riesgos y Cambio Climático - IDIGER. Recuperado de https://www.idiger.gov.co/rinundacion#:~:text=Las%20zonas%20m%C3%A1s%20propensas%20a,la%20zona%20Urbana%20de%20Bogot%C3%A1
Angulo, Liliana (1997). Un negro es un negro [Fotografía]. Recuperado de https://issuu.com/suenodelarazon/docs/luta_y_poder_versio_n_pdf/s/10506945
Angulo, Liliana (2001). Negro Utópico [Fotografía]. Recuperado de https://www.arteinformado.com/galeria/astrid-liliana-angulo-cortes-liliana-angulo/negro-utopico-43079
Arboleda, Santiago (2016). Le han florecido nuevas estrellas al cielo: suficiencias íntimas y clandestinización del pensamiento afrocolombiano [Tesis de doctorado]. Universidad Andina Simón Bolívar, Quito, Ecuador.
Arroyo, Jesús Eduardo; Camacho-Segura, Juana (coords.) (2001). Zoteas: biodiversidad y relaciones culturales en el Chocó biogeográfi o colombiano. Recuperado de https://www.swissaid.org.co/zoteas-biodiversidad-y-relaciones-culturales-en-el-choco-biogeografico-colombiano/
Bhabha, Homi (1996). Culture’s In-Between. En Questions of Cultural Identity (pp. 53-60), editado por Stuart Hall; Paul du Gay. Londres: Sage.
Camacho, Juana (1999). Mujeres, azoteas y hormigas arrieras: prácticas de manejo de flora en la costa pacífica chocoana. En Zoteas: biodiversidad y relaciones culturales en el Chocó biogeográfico colombiano (pp. 35-58), editado por José Eduardo Arroyo. Bogotá: Instituto de Investigaciones Ambientales del Pacífico/Fundación Natura Colombia/Fundación Swissaid-Colombia.
Cámara-Leret, Rodrigo; Copete, Juan; Balslev, Henrik; Soto-Gómez, Marybel; Macía, Manuel (2016). Amerindian and Afro-American Perceptions of Their Traditional Knowledge in the Chocó Biodiversity Hotspot. Economic Botany, 70(2), 160-175. https://doi.org/10.1007/s12231-016-9341-3
Cantoñi Mina, Maria; Cantoñi Mina, Marisela (2018). Cantos, arrullos y saber pedagógico en el hogar integrado creciendo con alegría del municipio de Guachenè. Recuperado de https://repositorio.uniajc.edu.co/handle/uniajc/1263
Castillo-Guzmán, Elizabeth; Guido-Guevara, Sandra Patricia (2015). La interculturalidad: ¿principio o fin de la utopía? Revista Colombiana de Educación, 69. https://doi.org/10.17227/01203916.69rce17.44
Castro-Gómez, Santiago (2014). La historia natural en el orden clásico y geopolítico del saber. En Cultura y naturaleza. Aproximaciones a propósito del bicentenario de la independencia de Colombia (pp. 362-368), editado por Leonardo Montenegro-Martínez. Bogotá: Jardín Botánico José Celestino Mutis.
Chaves, María Eugenia; Espinal Palacio, Juan José (2020). Vista de Los usos de las leyes de libertad de vientres de 1814 y 1821 entre los esclavos antioqueños. Ejemplos e indicios para una hipótesis de trabajo|Memorias. Revista Digital de Historia y Arqueología Desde El Caribe Colombiano (mayo-agosto), 81-102. Recuperado de https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/memorias/article/view/12018/214421445886
Colmenares-Parra, Nancy Patricia (2021). Los impactos sociales en los procesos de reasentamiento urbanos. Caso paseo Illimaní en Bogotá [Trabajo de grado de pregrado]. Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia.
Deleuze, Gilles; Guattari, Félix (1998). El anti-Edipo. Capitalismo y esquizofrenia. Barcelona: Paidós.
Deleuze, Gilles; Guattari Félix (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Buenos Aires: Pre-textos.
Díaz-Pérez, Mirian (comp.) (2020). Voces ancestrales. Poesía femenina afrodiaspórica. Bogotá: Tagigo.
Dietz, Gunther (2016). Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación: una aproximación antropológica. Recuperado de https://www.uv.mx/personal/cujimenez/files/2019/08/Dietz-2016-libro-Multiculturalismo-reimpresi%C3%B3n.pdf
Enriquez, Mayeli (2023). La Zotea [Video recording]. https://www.youtube.com/watch?v=zLips-Ds5fA
Escobar, Arturo (2012). Más allá del tercer mundo: globalización y diferencia. Bogotá: ICANH/Universidad del Cauca.
García-Gómez, Teresa; Vicente-Hernando, César de (2020). El Teatro-Foro como herramienta didáctica para el cambio educativo. Educación xxi, 23(1), 437-458. https://doi.org/10.5944/educxx1.23347
González-Cubillos, Roberto Emilio (2009). Implicaciones de la floricultura en las transformaciones espaciales de Madrid (Cundinamarca) a partir de 1970. Perspectiva Geográfica: Revista del Programa de Estudios de Posgrado en Geografía, 14, 219-240. Recuperado de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/perspectiva/article/view/1723
Hall, Stuart (1996). Introduction: Who Needs Identity? En Questions of Cultural Identity (pp. 1-17), editado por Stuart Hall; Paul du Gay. Londres: Sage.
Henríquez-Chacín, Bela (2020). Recordar el pasado, sembrar el futuro: plantas y reconfiguración del territorio en Bellavista, Bojayá. Revista Colombiana de Antropología, 56(2), 139-168. https://doi.org/10.22380/2539472X.790
León, Marylin (2017). Ni reciente, ni importado: historia del performance en Colombia. Revista Credencial Historia, 320. Recuperado de https://www.banrepcultural.org/biblioteca-virtual/credencial-historia/numero-320/ni-reciente-ni-importado-historia-del-performance-en-colombia
Lévi-Strauss, Claude (1997). El pensamiento salvaje. Ciudad de México: FCE.
Ley 70 de 1993 (27 de agosto), por la cual se desarrolla el artículo transitorio 55 de la Constitución Política. Diario Oficial núm. 41 013. Recuperado de https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2006/4404.pdf
Leyton, Mireya; Arroyo, Jesús; González, Maribell; Valencia, María; Rentería, Aubdon; Rentería, Gabriel; Vallecilla, Marciano; Odinca-Consejo Comunitario (2001). Diversidad florística, distribución y manejo de sustratos en zoteas de las comunidades negras en río Cajambre (Pacifico vallecaucano). En Zoteas: Biodiversidad y Relaciones Culturales en el Chocó Biogeográfico Colombiano (pp. 7-34). Quibdó: Intempo. Recuperado de https://www.swissaid.org.co/zoteas-biodiversidad-y-relaciones-culturales-en-el-choco-biogeografico-colombiano/
Losonczy, Anne Marie (1993). De lo vegetal a lo humano: un modelo cognitivo afro-colombiano del Pacífico. Revista Colombiana de Antropología, 30, 38-57. Recuperado de https://revistas.icanh.gov.co/index.php/rca/article/view/1708
Ludwig, David (2016). Overlapping ontologies and Indigenous knowledge. From integration to ontological self-determination. Studies in History and Philosophy of Science, 59, 36-45. https://doi.org/10.1016/j.shpsa.2016.06.002
Mainka, Moritz (27 de febrero de 2018). Performance. Garbage Guerrillera. Recuperado de https://andreaverbelvanegas.wordpress.com/performance
Maya, Luz Adriana (1998). Demografía de la trata por Cartagena (1533-1810). Geografía humana de Colombia. Los afrocolombianos. Tomo VI. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura Hispánica.
Montenegro-Martínez, Leonardo (ed.) (2014). Cultura y naturaleza. Aproximaciones a propósito del bicentenario de la independencia de Colombia. Bogotá: Jardín Botánico José Celestino Mutis.
Obra destacada: Una cosa es una cosa (julio de 2016). Credencial Historia. Recuperado de https://www.revistacredencial.com/historia/temas/obradestacada-una-cosa-es-una-cosa
Obregón, Osvaldo (1998). Teatro de América Latina: Guerra Fría, años de brasa (1968-1973). En Théâtre, public, société, editado por Daniel Meyran; Alejandro Ortiz; Francis Suréda. Perpignan: Presses Universitaires de Perpignan.
Palacios, Carmen Emira; Triana, Ferney (2022). Estrategia didáctica intercultural para enseñar la etnobotánica chocoana a estudiantes de grado noveno del colegio Fabio Lozano Simonelli de la ciudad de Bogotá [Tesis de maestría]. Fundación Universitaria los Libertadores, Bogotá, Colombia.
Paniagua-Zambrana, Narel; Cámara-Leret, Rodrigo; Bussmann, Rainer; Macía, Manuel (2014). The influence of socioeconomic factors on traditional knowledge: A cross scale comparison of palm-use in northwestern South America. Ecology and Society, 19(4). http://dx.doi.org/10.5751/ES-06934-190409
Quiceno-Toro, Natalia (2016). Vivir Sabroso. Luchas y movimientos afroatrateños, en Bojayá. Chocó, Colombia. Bogotá: Universidad del Rosario.
Quijano, Aníbal (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales, compilado por Edgardo Lander. Buenos Aires: CLACSO.
Restrepo-Restrepo, Natalia (2012). Performance en Colombia: tres décadas dando valor a las materias miserables. Artes La Revista, 11(18), 103-123. Recuperado de https://hdl.handle.net/10495/6420
Rivera-Cusicanqui, Silvia (2015). Violencia e interculturalidad. Paradojas de la etnicidad en la Bolivia de hoy. Revista Telar, 15, 49-70. Recuperado de http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/18
Riveros-Rueda, Alexandra; González, Andrés Eduardo; Grueso-Bonilla, Arturo (2018). Cuadernillo Etnociencia - Caja de Herramientas de la CEA. Recuperado de https://pazatuidea.org/wordpress/herramienta/cuadernillo-etnociencia-caja-de-herramientas-de-la-catedra-estudios-afrocolombianos/
Spivak, Gayatri Chakravorty (1998). A Critique of Postcolonial Reason: Toward a History of the Vanishing Present. Cambridge: Harvard University Press.
Tapiero-Figueredo, Nelson (2017). María Teresa Hincapié: una búsqueda de los orígenes a través de nuevos ritos [Tesis de maestría]. Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano, Bogotá, Colombia.
Todorov, Tzvetan (2007). La conquista de América. El problema del otro. Ciudad de México: Siglo xxi.
Vargas-Álvarez, Lina María (2003). Poética del peinado afrocolombiano [Trabajo de grado de pregrado]. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.
Vignolo, Paolo (ed.) (2009). Ciudadanías en escena. Performance y derechos culturales en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Walsh, Catherine (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En Construyendo interculturalidad crítica (pp. 78-79), editado por Jorge Viaña; Luis Tapia; Catherine Walsh. La Paz: Instituto Internacional de Integración.
Walsh, Catherine; Schiwy, Freya; Castro-Gómez, Santiago (2002). Indisciplinar las ciencias sociales. Geopolíticas del conocimiento y colonialidad del poder. perspectivas desde lo andino. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edison Rafael Castro-Hernández, David Santiago Moreno-Castañeda, Mayeli Enríquez-Muñoz, David Alba-Sedano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.