University teachers’ identity reconfiguration in the pandemic context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i44.06

Keywords:

Identity, Teachers, Rupture, Transitions, COVID-19, Cultural Psychology

Abstract

The current study aims to show the identity reconfiguration dynamics in university teachers based on their life experiences during the COVID-19 pandemic. Theoretically, an intersection is made between the Semiotic Cultural Psychology perspective and the Dialogical Self Theory approach. Methodologically, an idiographic qualitative study was carried out with three participants—university professors—who show the dynamics of change due to the pandemic through an in-depth interview and a visual technique. Although the three cases show individual experiences, it is noteworthy that they created common meanings around the pandemic and the social outbreak as a fundamental part of their lives. The results led to acknowledge how ruptures and transitions allow us to understand the psychological adjustments between a person and their sociocultural environment

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Etna Ximena Vélez-Guerra, Universidad del Valle

    Psicóloga, magíster en Psicología y profesora de la Universidad del Valle, con amplia experiencia profesional en procesos de calidad para la formación docente y orientación vocacional. Su perspectiva teórica se basa en una aproximación clínica-cultural.

  • Mónica Roncancio-Moreno, Universidad del Valle

    Profesora del Departamento de Estudios Psicosociales de la Facultad de Psicología de la Universidad del Valle en la línea de psicología clínica-cultural. Sus temas de investigación se centran en perspectivas clínicas y culturales que abordan es estudio del sí mismo, tanto en niños como en adultos, con especial énfasis en temas de salud mental.

References

Bajardi, Alice; Álvarez-Rodríguez, Dolores (2015). El cuerpo docente y los procesos de confiación de la identidad profesional. Opción, 31(5), 111-129. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/310/31045570007.pdf

Barrios, Alia; Barbato, Silviane; Branco, Angela (2012). El análisis microgenético para el estudio del desarrollo moral: consideraciones teóricas y metodológicas. Revista de Psicología (Lima), 30(2), 249-279. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472012000200002&l- ng=pt&tlng=es

Branco, Angela; Branco, Ana; Maduriera, Ana (2008). Self-Development and the Emergence of New I-Positions: Emotions and Self-Dynamics. Studia Psychologica: Theoria Et Praxis, 8, 23-40. Recuperado de https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/sp/article/view/2687

Branco, Angela; Valsiner, Jaan (2010). Towards cultural psychology of affective processes: semiotic regulation of dynamic fields. Estudios de Psicología = Studies in Psychology, 31(3), 243-251. https://doi.org/10.1174/021093910793154411

Bruner, Jerome (1990). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva.

Madrid: Alianza.

Cubero, Mercedes; Prados, Mar; Santamaría, Andrés; Arias, Samuel (2014). El yo docente en la universidad. Posiciones del yo y voces en la construcción narrativa de las identidades del profesorado universitario. Journal for the Study of Education and Development: Infancia y Aprendizaje, 36(3), 309-321. https://doi.org/10.1174/021037013807532981

Fernández, Pablo (2000). La afectividad colectiva. Ciudad de México: Taurus.

Flyvbjerg, Bent (2004). Cinco malentendidos acerca de la investigación mediante los estudios de caso. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 106, 33-62. https://doi.org/10.2307/40184584

González, Omaira; Castellanos, María; Bolaños, José (2021). Crisis en la identidad profesional docente en estudiantes de Licenciatura en Pedagogía Infantil. Estudio de caso en una universidad pública. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 64, 180-207. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n64a8

Hermans, Hubert (1996). Voicing the self: From information processing to dialogical interchange. Psychological Bulletin, 119(1), 31-50. https://doi.org/10.1037/0033-2909.119.1.31

Hermans, Hubert (2001). The dialogical self: Toward a theory of personal and cultural positioning. Culture & Psychology, 7(3), 243-281. https://doi.org/10.1177/1354067X0173001

Josephs, Ingrid; Valsiner, Jaan; Surgan, Seth (1999). The process of meaning construction: Dissecting the Flow of Semiotic Activity. En Action & Self-development: Theory and Research Through the Life Span (pp. 257-282), editado por Jochen Brandstädter; Richard Lerner. Thousand Oaks: Sage. https://doi.org/10.4135/9781452204802

Kelman, Celeste; Branco, Angela (2004). Análise microgenética em pesquisa com alunos surdos. Revista Brasileira de Educação Especial Marília, 10(1), 93-106. Recuperado de https://www.abpee.net/pdf/artigos/art-10-1-7.pdf

Lee, Kyungmee; Fanguy, Mik; Bligh, Brett; Lu, Xuefei (2021). Adoption of online teaching during the COVID-19 Pandemic: a systematic analysis of changes in university teaching activity. Educational Review, 74(3), 460-483. https://doi.org/10.1080/00131911.2021.1978401

Markus, Hazel; Kitayama, Shinobu (1994). The cultural shaping of emotion. A conceptual framework. En Emotion and culture: Empirical studies of mutual influence (339–351), editado por Shinobu Kitayama; Hazel Markus. Washington: American Psychological Association.

Marsico, Giuseppina; Tateo, Luca (2018). The Emergence of Self in Educational Contexts: Theoretical and Empirical Exploration. Springer.

Monereo, Carles; Hermans, Hubert (2023). Education and dialogical self: state of art. Journal for the Study of Education and Development, 46(3), 445-491. https://doi.org/10.1080/02103702.2023.2201562

Monereo, Carles; Weise, Crista; Álvarez, Ibis (2013). Cambiar la identidad docente en la universidad. Formación basada en incidentes dramatizados. Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje, 36(3), 323-340. https://doi.org/10.1174/021037013807533043

Ortiz-Guzmán, Armando (2021). La planeación estratégica ante la incertidumbre de la pandemia del COVID-19. Daena: International Journal of Good Conscience, 16(3), 1-15. Recuperado de http://www.spentamexico.org/v16-n3/A3.16(3)1-15.pdf

Packer, Martin (2019). Psicología cultural: introducción y visión general. Avances enPsicología Latinoamericana, 37(3), 232-246. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.7882

Plantin, Christian; Gutiérrez, Silvia (2009). La construcción política del miedo. En Haciendo discurso. Homenaje a Adriana Bolívar (pp. 491-510), editado por Martha Shiro; Paola Bentivoglio; Frances de Erlich. Caracas: Universidad de Venezuela.

Ressurreição, Sueli; Sampaio, Sonia (2018). The Reconfiguration of the Educational Self in the Context of Higher Education. En The Emergence of Self in Educational Contexts: Theoretical and Empirical Exploration (pp. 61-77), editado por Giuseppina Marsico; Luca Tateo: Springer. https://doi.org/10.1007/9783-319-98602-9_4

Roncancio-Moreno, Mónica; Aristizábal, Danna; Díaz-Upegui, Katherine (2022). Construcción del self dialógico en la transición de la escuela básica a la secundaria. Pensamiento Psicológico, 20, 1-32. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI20.cstb

Rossetti-Ferreira, María; Amorim, Katia; Soares da Silva, Ana; Oliveira, Zilma (2008). Desafios metodológicos na perspectiva da rede de significações. Cadernos de Pesquisa, 38(133), 147-170. https://doi.org/10.1590/S010015742008000100007

Salvatore, Sergio; Valsiner, Jaan (2010). Between the General and the Unique: Overcoming the Nomothetic versus Idiographic Opposition. Theory & Psychology, 20(6), 817-833. https://doi.org/10.1177/0959354310381156

Shweder, Richard (1990). Cultural Psychocoly – what is it? En Cultural Psychology: Essays on Comparative Human Development (pp. 1-43), editado por James Stigler; Richard Shweder; Gilbert Harat. Cambridge: Cambridge University Press.

Solari, Mariana (2017). El proceso de configuración de la identidad profesional de una orientadora educativa novel: un estudio de caso [Tesis de doctorado]. Recuperado de http://hdl.handle.net/10486/670955

Valsiner, Jaan (2007a). Approaches to culture: semiotic bases for cultural psychology. En Culture in minds and societies: Foundations of cultural psychology (pp.19-74), editado por Jaan Valsiner. Nueva Delhi: Sage.

Valsiner, Jaan (2007b). Culture in minds and societies: Foundations of cultural psychology. Nueva Delhi: Sage.

Vygotsky, Lev (1998). A formação social da mente [The social formation of mind].

São Paulo: Martins Fontes.

Zittoun, Tania (2007). Recursos simbólicos y responsabilidad en las transiciones juveniles. Nordic Journal of Youth Research, 15(2), 193-211.

Zittoun, Tania (2008). Symbolic Competencies for Developmental Transitions: The Case ofthe Choice of First Names. Culture & Psychology, 10(2), 131-161. https://doi.org/10.1177/1354067X04040926

Zittoun, Tania (2009). Dynamics of life-course transitions – a methodological reflections. En Dynamic Process Methodology in the Social and Developmental Sciences (pp. 405-430), editado por Jaan Valsiner; Peter Molenaar; María Lyra; Nandita Chaudhary. Nueva York: Springer.

Zittoun, Tania (2015). Imagining one’s life: imagination, transitions, and developmental trajectories. En A psicologia e os desafiosdo mundo contemporáneo (pp. 127-153), editado por Sonia Gondim; Ilka Bichara. Salvador de Bahía: UFBA.

Downloads

Published

2024-11-01

How to Cite

Vélez-Guerra, E. X. ., & Roncancio-Moreno, M. (2024). University teachers’ identity reconfiguration in the pandemic context. Revista CS, (44), a06. https://doi.org/10.18046/recs.i44.06